shadow

حضرت آیت ا.. وحیدی گلپایگانی: ((قرآن کریم)) غدیر را جاودانه کرده است…

شمایل عملی در قالب یک مراسم و کار مهندسی شده نشانگر آنست که محتوای پیام بسیار بسیار مهم و کار سترگی است و لذا قرآن کریم به جای اینکه بگوید (( بلّغ… و إن لم تبلّغ)) می گوید(( بلّغ… و إن لم تفعل)) یعنی ابلاغ کلامی و لسانی کافی نیست بلکه اعلام و ابلاغ عملی و فعلی لازم است آن هم در یک مراسم بزرگ و خاصی مثل روز غدیرخم.

این که می فرماید: ((و إن لم تفعل فما بلّغت رسالته)) یعنی این ابلاغ هم وزن رسالت توست، یعنی اگر آن را به مردم ابلاغ نکنی گویا اصل رسالت پروردگار را به انجام نرسانده ای و زحمات بیست و سه ساله ات را هدر داده ای!

از همه این ها که بگذریم بنده از شما می پرسم کدام عقل سلیمی می پذیرد کسی مثل پیامبر(ص) آن همه زحمت بیست و سه ساله را نادیده بگیرد و جانشینی را برای تداوم رسالت ارزشمند و بزرگی که دارد معین نفرماید و مردم را به حال خود رها کند؟

به نظر حضرتعالی چرا در این آیه خداوند متعال پیامبر(ص) را دلداری میدهد و می فرماید((وا.. یعصمک من النّاس))؟ مگر پیامبر(ص) از چیزی دلهره ، ترس و نگرانی داشت؟

سؤال بسیار خوبی بود که البته شرح کامل آن در این فرصت و مجال اندک نمی گنجد.

ببینید اینکه خدای متعال وعده می دهد که پیامبر(ص) را از شر مردم حفظ می کند نه به خاطر ترس پیامبر(ص) از مردم بود زیرا پیامبراکرم(ص) از اینکه جان خود را در راه خداوند و دین فدا کند، هراسی نداشت و لذا در صف مقدم جبهه حضور داشتند. اما به نظر بنده مهمترین دغدغه پیامبر(ص) وجود ضعف فرهنگی در مردم بود ایشان نگران بودند که مردم فرق میان انتصاب امر الهی با انتصاب از ناحیه پیامبر(ص) را درک نکنند یعنی نفهمند که أمیرالمؤمنین(ع) منصوب خداوند است و نه منصوب پیامبر(ص). زیرا پیامبر(ص) احتمال می داد برخی از مردم بر اساس این ضعف فرهنگی این واقعه را نپذیرند و موجب فتنه و درگیری در میان مسلمانان بشود و بیش از آنکه به جان پیامبر(ص) ضرر رساند به مکتب او ضربه وارد سازد. و لذا در ادامه فرمود: ((إنّ ا.. لا یهدی القوم الکافرین)) یعنی خدای متعال اجازه  نمی دهد منکرین این امر مهم به هدف خودشان دست یابند و تهدیدی برای پیامبر(ص) خدا و برنامه های او باشند.

به نظر شما تکرار عبارت(( مااُنزِلَ)) در آیات قبل و بعد آیه شریفه (۶۷) (بلّغ ما اُنزِلَ إلیک) حکایت از چه چیزی دارد؟

بله، در آیه شریفه ۶۶ می فرماید((اُنزِلَ إلیهم من ربّهم)) و در آیه شریفه ۶۷ می فرماید((مااُنزِلَ إلیک من ربّک)) و در آیه ۶۸ می فرمای(( ما انزل ألیک من ربّکم))، اینها تصادفی و اتفاقی و بی جهت نیست که در سه آیه پشت سر هم سه بار ((مااُنزِلَ)) آمده باشد مورد اول و سوم مربوط به کتاب آسمانی است که مردم باید آن را به پا دارند تا از برکات آن در دنیا و آخرت بهره مند شوند و مورد دوم مربوط به رهبری جامعه و امامت امت است که باید از سوی خدا تعیین گردد و پس از پیامبر(ص) در قالب امام سرپرستی جامعه را برعهده بگیرد.

آیا دلیل خاصی دارد که موضوع ولایت حضرت أمیر(ع) در میان دو آیه در مورد کتاب آسمانی قرار گرفته است؟

به موضوع جالبی اشاره کردید به نظر بنده این از مهندسی قرآن است؛ خداوند امامت علی بن أبیطالب را بین دو آیه کتاب آسمانی قرار داده، در یک آیه می فرماید: کتاب خدا را به پا دارید اقتصاد و وضع اقتصادی تان خوب میشود و در آیه دیگر می فرماید اگر کتاب خدا را پاس ندارید هویت ندارید اصلاً هیچ خواهید بود بعد در میان این دو آیه می گوید:ای پیامبر(ص) علی(ع) را معرفی کن. یعنی کتاب آسمانی و امام معصوم در کنار هم، چنانچه پیامبراکرم(ص) در حدیث ثقلین فرمود : إنّی تارک فیکم الثّلین کتاب ا.. و عترتی…

 

در کتاب تاریخ یعقوبی آمده آخرین آیه ای که بر پیامبر(ص) نازل شده آیه تکمیل دین است که البته روایتی ثابت، صحیح و صریح است و نزول آن در زمانی بوده که پیامبر(ص) به ولایت حضرت أمیر(ع) اذعان فرموده است، در این آیه سخن از روزی به میان آمده که چهار ویژگی مهم دارد:

الف- کفار از اینکه بتوانند به اساس دین و اسلام آسیب وارد کنند ناامید شدند.

ب- در آن روز دین اسلام کامل گردید.

ج- در آن روز خداوند متعال نعمت خود را بر امت اسلام تمام کرد.

د- در آن روز خدای سبحان آئین اسلام را به عنوان آئین نهایی مردم جهان پذیرفت.

این ویژگی های برجسته حکایت از سرنوشت سازترین روز در تاریخ اسلام یعنی همان روز عید غدیرخم دارد و به همین خاطر یکی از یهودیان به عمربن خطّاب می گوید که اگر در دین ما (یهودیان) چنین روزی بود آن را جشن می گرفتیم.

از میان کتب قدیمی که در خصوص نزول آیه إکمال در شأن حادثه غدیر صحبت کرده و در دسترس ما قرار دارد کتاب سلیم بن قیس هلالی عامری است. او از ابوسعید خدری چنین روایت میکند: هنوز پیامبر(ص) از روی منبر پایین نیامده بود که آیه ((الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الإسلام دیناً…)) نازل شد که رسول خدا(ص) فرمودند: ا.. أکبر إکمال دین، إتمام نعمت و رضایت پروردگار از رسالتم بر ولایت حضرت علی(ع) بعد از من.

در حقیقت در این روز بود که با تعیین رهبر آینده جهان اسلام از سوی خداوند متعال امید کفاری که آئین اسلام از سوی خداوند را قائم به فرد می دانستند و می پنداشتند با رحلت پیامبر(ص) پایان می پذیرد به یأس تبدیل شد.

در این روز برنامه های اسلام برای اداره جهان کامل شد و با تعیین حضرت علی(ع) که به استثنای نبوت، هم پای پیامبر(ص) بود، نعمت خداوند بر امت اسلامی کامل گردید و مورد پذیرش خداوند قرار گرفت.

 

نویسنده

روایتگر

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *