آیا شیعه برای مقاصد سیـاسی ، از زمان صفویّه به وجود آمد؟

پاسخ از زبان “سلطان الواعظین شیرازی”

و امّا اینکه گفته می‌شود : مذهب شیعه مذهبی است سیاسی و ایرانیان مجوس از روی سیاست برای فرار از سلطه و سلطنت اعراب پذیرفته‌اند … اگر مختصری تأمّل می‌نمودند ، می‌فهمیدند که هر فردی یا قومی اگر عملی را روی سیاست انجام دهند ، موقّت است و بعد از گرفتن نتیجه ، از همان راهی که آمده‌اند ، برمی‌گردند ؛ نه آنکه هزار سال بر این عقیده‌ی حقّه ثابت و در این راه جان‌بازی‌ها نموده تا پرچم تشیّع را با خون خود حفظ و افتخار به کلمه‌ی «علیّ ولیّ‌الله» بعد از «لا اله الّا الله محمّد رسول الله» بنمایند.

  …هوش و ذکاوت ایرانیان ایجاب می‌کند که هرگاه جهل و عادت و تعصّب مانع آن‌ها نگردد،حقّ و حقیقت را زود درک نموده ، و به جان و دل بپذیرند … و همچنین وقتی دلایل مثبته‌ی حقّانیّت را در مذهب تشیّع یعنی پیروی از علیّ(ع) دیدند ، از روی خرد و دانش پیروی نمودند … توجّه ایرانیان به مقام ولایت و علاقه‌مندی آن‌ها به امیرالمؤمنین(ع) در زمان خلافت هارون و مأمون نبوده ؛ بلکه از زمان خود رسول‌الله(ص) ، این شجره‌ی مودّت در دل ایرانیان ریشه دواند … سرسلسله‌ی آن‌ها ، سلمان فارسی بود که واجد جمیع درجات و مراتب ایمان گردید.

  و علاوه بر این‌ها ، آن‌چه ایرانیان را به مقام مقدّس علی و عترت آن حضرت(ع) متوجّه نمود ،
طرفداری کاملی بود که امیرالمؤمنین(ع) از شاهزادگان اسیر ایرانی نمود.

  پس این ظهور عقیده و آزادی مذهب (شیعه) ربطی به زمان خلافت هارون و مأمون و یا دوره‌ی صفویّه نداشته ، بلکه از هفتصد سال قبل از ظهور صفویّه ، مذهب شیعه در ایران جلوه‌گر گردید : در زمان دیالمه‌ی آل‌بویه ، پرده از روی این حقیقت برداشته (توضیح آنکه در زمان آل‌بویه ، ایرانیان بغداد را فتح کردند و اگر ایرانیان شیعه را برای مبارزه با اعراب پذیرفته بودند ، باید در این موقع آن را ترک می‌گفتند که البتّه این‌چنین نشد.) و ایرانیان آزادی کامل پیدا نموده ، بی‌پرده اظهار علاقه نمودند (به مکتب شیعه) و مکنونات قلبی خود را ظاهر ساختند. ۱

 

 منبع: سلطان الواعظین شیرازی ، شب‌های پیشاور ، انتشارات تهذیب ، صص ۱۴۷ ، ۱۴۸ ، ۱۴۹ ، ۱۵۰

نویسنده

روایتگر

مطالب مرتبط

Comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *